KARLSTAD: Totallarm efter seriekrock på E18

Igår så åkte jag och Jenny till Våxnäs för att tvätta rutorna på Daniels bil....
Sen skulle vi ut på E18 för att åka till Forshaga en sveng..
Då upptäcker vi först en ambulans komma i full fart med blåljus i rondellen..
Sen innan vi skulle köra ut kom det en Polisbil i full fart med blåljusen på och som körde in på vägen på E18 fast i motsatt riktning..
Vi såg inte så mkt av vad som hade skett så åkte mot Forshaga..
Jag ringde då till Sara W och skulle se om hon var hemma för jag tänkte hämta några saker jag glömt där..
Men hon var precis inne vid olyckan som hade skett och hon sa att det var ambulanser och så överallt..
Så nu hittade jag det klippet från Olyckan så nu kan ni läsa själva...





Elva personer fördes till sjukhus eller vårdcentral efter en omfattande seriekrock på fredagseftermiddagen. Olyckan inträffade på E18 i höjd med Kasernhöjden i Karlstad.




– Jag bromsade för kung och fosterland och lyckades få hejd på min bil. Sen såg jag i backspegeln att det kom fler bilar bakom mig, säger en av förarna.


Elva bilar var inblandade i seriekrocken på E18 i Karlstad. Skarpt solljus har bländat många förare och orsakat flera trafikolyckor de senaste dagarna.
Foto: Anders Hanson 





Elva personer skadades i samband med olyckan. Sex fördes med ambulans till Centralsjukhuset och fem till vårdcentral för undersökning.
Foto: Anders Hanson  

Olyckan skedde vid 14.45 på E18 i riktning mot Oslo. Enligt vittnesuppgifter ska en bil ha stannat på vägen vid avfarten mot centrum.
– Någon ska ha bromsat ner på grund av ett väldigt motljus från den lågt stående solen. Den bilen kördes sedan på av den som kom bakom, säger Sören Lövengärd, vakthavande befäl vid Värmlandspolisen.
– Förarna stannade och klev ur och pratade med varandra. Då kom bil nummer tre som inte såg dem utan brakade in i detta. Sedan blev det en kedjereaktion.
Elva bilar körde ihop och lika många personer skadades vid seriekrocken. Sex fördes med ambulans till Centralsjukhuset och fem till vårdcentral. Ingen klämdes fast och polisen hade på fredagskvällen inga uppgifter om att någon skulle vara allvarligt skadad.
– Ingen har livshotande skador, säger Sören Lövengärd.



Totallarm


Olyckan utlöste ett så kallat totallarm. Det är något som sker väldigt sällan och innebär att alla lediga ambulanser i närområdet omedelbart kallas till olycksplatsen.
– Sex–sju ambulanser var på plats, säger räddningsledare Bert Andersson.
Vid 15.30 hade alla skadade förts till sjukhus och då påbörjades bärgningen av bilarna. Trafiken stod stilla under räddningsarbetet och orsakade långa bilköer. 16.30 släpptes den på igen.



”Vi klarade oss”


Iréne Apostolidi från Ölme körde en av bilarna som var med i seriekrocken. Hon var på väg till Karlstad för att handla och hade sin hund med sig. När hon upptäckte att bilen framför henne stod stilla kastade hon sig på bromsen.
– Jag bromsade för kung och fosterland och lyckades få hejd på min bil. Sen såg jag i backspegeln att det kom fler bilar bakom mig, säger Iréne Apostolidi.
Hon hann köra undan någon meter, men blev ändå påkörd. Bilen fick mindre skador, hon och hunden lyckligtvis inga alls.
– Vi klarade oss bra, säger Iréne Apostolidi.



Solen bländar


Solen har bländat flera förare de senaste dagarna och orsakat olyckor. Sören Lövengärd manar bilister att köra försiktigt.
– Solen kan man inte göra någonting åt, men håller man avståndet och hastigheten har man större chans att upptäcka hinder innan det är för sent.

 

 

 

Jenz23.blogg.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vill du ha din blogg designad?
 

Trackback
RSS 2.0