Tjuv stal "fel" telefon- föll på ett grepp

Karlstad







För tjuven var stölden kanske en bland många
andra. Men den här gången verkar han falla på eget grepp. För han räknade inte med den tjänst som vd:n för det större Stockholms-
företaget hade i sin mobil.
Tjänsten lagrar automatiskt samtliga kontakter, kalenderhändelser och liknande som läggs in i telefonen i mejlprogrammet på vd:ns dator.
För några veckor sedan hade vd:n varit på ett möte då han upptäckte att mobilen var borta. Det var självklart också tjuven.
När vd:n efter någon timme kom tillbaka till kontoret ville han radera informationen som fanns på den stulna mobiltelefonen via sin dator.
– Det kan ju finnas känslig information där. Särskilt om man är vd, säger Björn Selin, marknadsansvarig på Karlstadsföretaget Midpoint, som levererar tjänsten.
Då vd:n loggade in på sitt mejlprogram upptäckte han inte mindre än 153 nya kontakter. Bland dem fanns ”lillskiten” och ”gubbjäveln.”
Det var kontakter som vd:n inte kände igen. Av den enkla anledning att det inte var hans. Det var tjuvens.
– Han hade stoppat in sitt simkort i den stulna telefonen.
Och vips så hamnade tjuvens kontakter via tjänsten i mejlprogrammet på vd:ns dator.
Han sparade ner dem. Och levererade tjuvens kontakter till polisen. Som nu har 153 personer att ringa upp för att ringa in tjuven.
– De är ganska hoppfulla om att kunna klara upp det här brottet, säger Björn Selin.
Både han, den bestulna vd:n och polisen är nöjda idag.
– Just den här effekten av tjänsten är inget vi tar upp som försäljningsargument. Men vi får väl börja med det nu.
Lika nöjd som Björn Selin är, lika missnöjd lär nog tjuven vara.
– Kanske borde han gå en it-kurs.


Men klent tölit för honom...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vill du ha din blogg designad?
 

Trackback
RSS 2.0